יום חמישי, 4 בספטמבר 2014

הרהורים לפני הטיסה

16 ביולי, 2014 תל-אביב-טביליסי

אנחנו יוצאים הערב לגיאורגיה ברגשות מעורבים וממש לא בגלל המדינה אליה אנו נוסעים. מצד אחד אנו בציפייה לקראת הפתעותיה של ארץ חדשה ומאידך, מהססים באם לעזוב את הארץ בימים אלו של מבצע צוק איתן בעזה. רקטות נופלות במדינתנו הקטנה, כיפת ברזל אמנם פועלת במרץ אך אנו חווים קשיים וגם סכנת חדירה לגבולותינו באמצעות מנהרות תקיפה תת-קרקעיות. אנו עומדים בערב בו קיימת מחלוקת באם להיכנס קרקעית או להסתפק בהפגזה אווירית וימית....התלבטות לא פשוטה.
השעה 17:00 ואנו יושבים בטרקלין דן המשופץ על כוס קפה ומשקיפים על ההתרחשויות והתנועה בשדה בשעת אחה"צ זו שלפני הטיסה, כשאיום הטילים אינו פוסח גם על נתב"ג. ברמקול מודיעים על טיסת ישראייר לטביליסי...וההיסוס נשאר מאחור. עלינו. ה-GPS  במטוס מורה לנו את המסלול, צפונה מנתב"ג לכיוון לבנון וסוריה עם חיתוך חד לקפריסין ומעבר מעל טורקיה, בסה"כ שעתיים ורבע טיסה.
איפה נמצאת גיאורגיה?
גאורגיה היא ארץ הררית ברובה הנמצאת בדרום-מערב אסיה. היא גובלת בצפון ובצפון-מזרח ברוסיה, בדרום-מזרח באזרבייג'ן, בדרום בארמניה ובטורקיה ובמערב בים השחור. בת כמה גיאורגיה? ההיסטוריה של גיאורגיה משתרעת כבר על פני כ- 3,000 שנה. פעם היו כאן שתי ממלכות האחת על שפת הים השחור - קולכיס, והשנייה – איבריה, מזרחית ממנה. ר' מפה בהמשך.
היה היתה גיזת זהב. אם נעלעל בסיפור מהמיתולוגיה היוונית שנכתב במחצית השנייה של המאה ה-5 לפנה"ס, נקרא על קבוצת גיבורים יוונים שערכו מסע מופלא בים השחור, בהנהגת יאסון, במטרה להביא את גיזת הזהב, הלא היא - צמר זהוב שנגזז מאייל מופלא, ונשמר במקום מרוחק מאוד ע"י דרקון. המקום המרוחק היה ממלכת קולכיס הקדומה בדרום הקווקז, לחוף הים השחור באיזור גיאורגיה של ימינו. ושם, בחורשה נידחת, היתה חבויה ושמורה לה גיזת הזהב. את המסע הם ערכו על גבי האוניה "ארגו", ומכאן נקראו חברי הקבוצה "ארגונאוטים". מדוע יצא יאסון למסע זה? בשל היותה של גיזת הזהב תנאי לקבלת המלוכה בחזרה מדודו פליאס. למרות שמצא את הגיזה וקיבל את המלוכה, גורלו לא שפר, כבכל טרגדיה יוונית קלאסית. רוצים לדעת עוד? לכו לראות את המחזה מדיאה. מדיאה היא בתו של אייטס מלך קולכיס, שבגדה בעמה והיתה אשתו הראשונה של יאסון.
החלק המזרחי יותר של גיאורגיה בימינו הוא ממלכת איבריה לשעבר, שהתקיימה מהמאה ה-4 לפנה"ס ועד- המאה ה-5 לספירה. באיבריה התגבשה גאורגיה ההיסטורית. האב המיתי של האומה הגאורגית נקרא כאתרלוס ועל שמו נקראה גאורגיה כולה סאכרתְולו, החל מימה"ב. איבריה הוא השם שניתן על ידי היוונים הקדמונים לממלכה העתיקה של כארתלוס (גיאורגים = כארתוולים).



ערב ראשון בטביליסי
ערב. נחתנו בטביליסי, את פנינו קיבלו המדריכה סיגל גבע (אישה מופלאה ועל כך עוד יסופר), גוגה הלא הוא גיאורגי, המדריך המקומי, המחלק את חייו בין בת-ים לבין גיאורגיה, והנהג גיאורגי. לשניהם קוראים גיאורגי וזהו שם נפוץ בגיאורגיה שם המייצג את הפטריוטיות של התושבים, המקביל לו אצלנו הוא השם ישראל. כאשר יצאנו מהשדה, עינינו שזפה מבנה זכוכית מעוצב וגדול בגוון ירקרק. מה הופתענו כשנאמר לנו שזו תחנת משטרה. מסתבר כי תחנות משטרה רבות נבנו בשנים האחרונות בכל רחבי גיאורגיה, הן בולטות, מודרניות ומצוידות בחלונות זכוכית גדולות, כדי לסמל את השקיפות שהמשטרה צריכה להתברך בה.
התחנה הראשונה שלנו היתה מסעדה בעיר העתיקה של טביליסי. מה היה על השולחן? ירקות טריים, חצילים, חמוצים מקומיים וחאצ'ופורי ראשון, חם וטרי. חאצ'ופורי? חאצ'ו = גבינה כחושה ופורי = לחם. מעין בורקס מקומי עתיר שומן וטעים להפליא (אציין שמילויו מתחלף גם לשעועית או תפ"א). בנוסף הגיעו לשולחן לחמים טריים שונים, עוף וכמובן יין , הרי הגיאורגים מיישמים הלכה למעשה את דברי הסופר אלכסנדר דיומא "היין הוא חלקה הרוחני של הארוחה. הירקות והבשר אינם אלא חלקה החומרי".
לקראת חצות הגענו למלון רדיסון, יופי של מלון. עברו של המלון כמעון איבריה,  שקלט פליטים מחבל אבחזיה אינו ניכר כלל וכלל לעין להיפך, מדובר במלון 5 כוכבים עם 19 קומות אשר באחרונה בריכה קטנטנה ויפהפייה המשתלבת עם נופה של טביליסי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה